Platformy YouTube a Instagram se v posledních několilka letech těší ohromné popularitě, která rok od roku rapidně roste a ruku v ruce s tím se objevila povolání s názvem Youtuber či Instagramer, která se vyznačují lákavou pracovní náplní a pohádkovými příjmy. Kdo z Vás by nechtěl zdarma procestovat celý svět a navíc za to dostat zaplaceno??

Každý den proto ve světě i v ČR vzniká ohromné množství blogů a účtů na sociálních médiích, které si zakladají zejména mladé slečny s vidinou přilepšení v podobě produktů zdarma nebo snadného zisku ze spoluprácí v podobě reklam. V ČR bude odhadem cca 200-300 šťastlivců, kteří si dokáží v rámci spolupráce vydělat hezké peníze, ale pokud teprve začínáte a chcete se v tomto konkurenčním a přesyceném odvětví prosadit, tak se to bohužel většině z Vás i přes maximální snahu nepodaří. To je tvrdá realita.

Nedávno jsem na jednom profilu na Instagramu s “údajnými” 172 K followery zaregistrovala podezřelou reklamu na soutěž o všechno zlato světa v podobě iPhonů, Macbooků a já nevím čeho všeho, která probíhala v podobném duchu jako tato:

Jelikož nejsem odborník na sociální média, tak mě příspěvek hodně zarazil a chvíli jsem přemýšlela nad tím, jak by poctivý projekt takového formátu mohl vlastně fungovat a kolik by uživatelé, které máte za úkol sledovat, museli platit za propagaci, aby se složili na ceny v hodnotě 5 000 . A to se ještě musí připočítat náklady na propagaci u insta hvězdiček, které mají “udávaný” počet sledujících kolem 100.000 – 300.000 a protože nejsou charita a instáč mají pouze na vydělávání korunek, tak nepředpokládám, že by propagaci dělali zadarmo z dobrého srdce. Koukla jsem se na profil pořádající soutěž a opět jsem se podivila nad tím, že byl na zdi profilu jen jeden jediný příspěvek. Proklikla jsem si účty, které profil sledoval a viděla mezi nimi i mikro účty třeba s 4 K followery u kterých nepředpokládám, že by do reklam sypali desítky tisíc korun.

Dál jsem to neřešila a vypustila jsem to z hlavy až do včerejšího dne, kdy mi do Directu přišla zajímavá nabídka, jejíž printscreent přikládám níže a pro pořádek uvádím, že zpráva v Directu a ilustrační fotografie s informace o soutěži, je z jiných Insta profilů, princip nicméně zůstává stejný.

Wow. Zaplatit pouhých 50 éček za 4 tisíce nových reálných sledujících na Instáči? To je skoro zadarmo a investice by se musela hned vrátit v barterových spoluprácích!

Firmy se pomalu ale jistě začínají odvracet od mega influencerů s magickými, ale “přifouknutými” čísílky, protože se jim logicky vysoké investice do reklamy v prodeji produktů “překvapivě” nevrací. Těch pár skutečných followerů, které účty sledují, jsou reklamou přesyceni a děckám, které tvoří velký podíl skutečných sledovatelů, kapesné na nákup denně inzerovaných produktů jaksi nestačí a fake účty se s kreditkou taky nevytasí.

Tisíc reálných sledujících je hranice, kdy Vám budou firmy ochotné posílat produkty zadarmo za účelem zviditelnění a reklamy. Ale proč se spokojit pouze se 4 tisíci sledujících? Nač troškařit a takovou lákavou nabídku hned nezopakovat a nenasbírat třeba 12 tisíc reálných sledujících? To už by se kromě plné schránky produktů zdarma mohla sem tam objevit i nějaká ta placená spoluprácička, ne? A počáteční investice cca 4.000,- Kč do rozjetí slibného podnikání je naprosto zanedbatelná částka. Ostatní uživatelé na Instáči jsou asi úplný blbci, když na takovou nabídku nekývnou, že? Ha ha. Přišel čas chytit příležitost za pačesy a všem vytřít zrak! Přestaňte snít, vraťe se zpátky na zem do reality a použijte hlavinku.

Proklikla jsem se na profil, který soutěž pořádá a opět se jednalo o účet s jedinou fotografií a u popisku fotografie, na které byly vyfocené údajné výhry, bylo uvedeno následující:

OK. Super. Mám štěstí. Zrovna probíhá soutěž. Tak jsem si proklikala profily, které daný účet sleduje a u pár z nich jsem si namátkou rozklikla seznam sledujících, který se zdál na první pohled v pořádku. Účty zpravidla měly profilové obrázky a jména přezdívek se na české a slovenské luhy a háje zdály věrohodné a nejednalo se o přezdívky z Afriky a Indie, které by český účet asi těžko sledovaly. Už jsem chtěla seznam sledujících zavřít, ale nedalo mi to a začala jsem rozklikávat jednotlivé profily, abych se o nich dozvěděla více.

Profily by se na základě namátkové kontroly daly rozdělit do 6 hlavních kategorií, ze kterých prvních pět drtivě převládá.

SOUKROMÝ ÚČET, 0 PŘÍSPĚVKŮ:

VEŘEJNÝ ÚČET, 0 PŘÍSPĚVKŮ:

VEŘEJNÝ ÚČET, 1 PŘÍSPĚVEK:

VEŘEJNÝ ÚČET S PŘÍSPĚVKY, ALE NEAKTIVNÍ

Nová followerka, která má poslední příspěvek více než rok starý

VĚŘEJNÝ ÚČET S PŘÍSPĚVKY A PODEZŘELOU AKTIVITOU

Nová followerka, která dříve publikovala své fotky a najednou zveřejňuje nic neříkající fotky stažené někde z netu

Poslední skupinkou jsou reální sledující, kterých jsem zahédla pouze nepatrný zlomek, ale asi máme jinou definici reálného sledujícího. Stane se. Já jsem na jedinečnou a neopakovatelnou nabídku nekývla a nedoporučuji to ani Vám. V případě, že budete mít jednou zájem o spolupráce se značkami, průměrný markeťák, který nemá hlavu na to, aby mu nepršelo do krku, si Vaše followery proklepne a akorát si ustřihnete z ostudy kabát.

A podotýkám, že si fake účty na Instagramu nemusíte zakládat ručně, stačí napsat jednoduchého botíka, který práci udělá za Vás. Práce z domova se na různých fórech taky řeší dnes a denně a už jsem narazila i na zmínky, že si můžete vydělat zakládáním různých účtů a za založení každého účtu dostanete peníze, které Vám budou zaslány po dosažení minimálního limitu výplaty, což bývá někde kolem 25 euro. Samozřejmě se v diskuzi podělily o osobní zkušenost uživatelky,které za odvedenou práci překvapivě nedostaly zaplaceno, ale bohatě stačí sehnat 300 naivních oveček a když každá z nich zkusmo založí 50 účtů, tak máte hned krásných 15 tisíc sledujích. Pro úplnost uvádím, že do diskuze čas od času naběhl úplně nový účet, který měl zkušenost samozřejmě pouze pozitivní a vydělal peněz jako šlupek :D

Já už vím, na co se kradou účty na Instagramu a proč je o ně takový zájem. A Vy už v tom máte taky jasno?

Věnujte prosím pár minut zabezpečení svého účtu na Instagramu. Použijte pouze silné heslo (minimálně 8 znaků s velkými a malými písmeny a alespoň jednou číslicí a speciálním znakem), které nepoužíváte v žádné jiné službě a hlavně v emailu ne a zapněte si dvoufázové ověřování pomocí mobilního telefonu. Samozřejmostí by mělo být silné heslo pro Váš email a znovu musí platit, že toto heslo nepoužijete v žádné jiné službě. Při stahování aplikací do telefonu buďte obezřetní a nedůvěryhodné aplikace nepoužívejte. Nikdy neudělujte aplikacím oprávnění ke svému Instagramovému účtu a do aplikací ani na webové stránky nezadávejte přihlašovací údaje k Instagramu!

Pofidérní soutěže jsou financovány především z kapes důvěřivých a naivních slečen, jejichž největším snem je prosadit se na Instagramu a mohou mezi ně patřit i ženy na mateřské dovolené, kterým by pár produktů zadarmo pro ratolest i pro ně samotné udělalo ohromnou radost. Nenechte si věšet bulíky na nos a použijte selský rozum. Kdyby bylo rozjetí kariéry na Instagramu tak jednoduché, jak se v inzerátu píše, tak je úspěšným Intagramerem každý druhý Čech a v sámošce Vám nebude mít kdo namarkovat rohlíky.

Doma Vás určitě učili, že lež má krátké nohy a v případě Instagramu to platí dvojnásob. Instagram může fake účty kdykoli smazat a jsem zvědavá, jak byste značkám vysvětlovali, proč jste po Instagramové razii na fake účty ztratili 95% sledujících ? Mimo jiné se začínají objevovat i nástroje, které dokáží velmi přesně odhalit skutečný počet followerů a nemyslete si, že je to nějaká magie nebo velká věda, jsou za tím zcela triviální algoritmy ze světa strojového učení.

Pokud nedejbože sledujete některý z pofidérních účtů, který takovou soutěž bez skrupulí propaguje, tak klikněte na tlačítko UNFOLLOW a tyto individua nepodporujte a dále nesledujte ani jako guilty pleasure.

Věnujete-li se psaní blogu, natáčení videí na YouTube nebo focení na Instagram, važte si svých pár stovek či tisíc reálných followerů a buďte pyšní na svůj úspěch. Nežeňte se za čísly kvůli účtům, jejichž odběratelé se počítají v řádech stovek tisíc, protože je to v drtivé většině případů jen zdánlivá iluze a klam a až se příště budete podivovat nad tím, jak je možné, že takovou lacinou sprostotu sleduje 100, 200, 300 tisíc uživatelů, tady máte odpověď.

Na závěr bych se chtěla vrátit k údajným lákavým cenám. Soutěže k Instagramu zajisté patří, ale už jste se u seriózních firem někdy setkali s tím, že by byly soutěžní příspěvky hned po soutěži smazané, aby nebylo možné dohledat vyhlášení výherce? A proč jsou soutěžní posty z profilů instagramových div během pár hodin odstraněné? Je to snad proto, aby se uživatelé pod soutěžní fotkou nemohli ptát, kdo soutěž vyhrál a jestli byla cena skutečně předaná? No když si do kalkulátoru hodím cenu uváděných výher a porovnám ji s částkou, kterou zaplatí těch cca 30 účtů, které mají soutěžící sledovat, tak se mi ani při opakovaných propočtech nedaří dopočítat k částce, která by rozdávání nákladných cen zaplatila a to jsem nezapočítala náklady, za kterou budou instagramové divy soutěž propagovat. Otázky. Samé otázky …

A aby řeč nestála, tak se někdy přístě podíváme na zoubek falešným recenzím na internetu a řekneme si pár slov o tom, jak tahle mašinérie funguje a když už jsme u toho vzdělávání, tak si popovídáme i o falešných e-shopech a řekneme si, jak většinu z nich spolehlivě poznat, protože se pořád najde spousta naivních lidí, kteří zadají číslo kreditní karty bez přemýšlení kdekoli.

2 komentáře

  1. Skvělý článek k zamyšlení. Člověk nad tím kolikrat ani neuvažuje a řekne si, ano tenhle účet sleduje mnoho lidí…ale to, že to může být podvodem…to už se nikde neříká.

    1. Nemluví se o tom, protože na tom mají velký podíl markeťáci, kteří mají nereálná očekává a velké oči a chtějí reklamou za 15 tisíc oslovit půlku republiky a vydělat na ni miliony. Mnoho z nich je pod tlakem vedení, které si potrpí na vanity metriky a zajímá je jen číslo, kolik sledujících daný influencer má a kolik “lidí” mohou reklamou potencionálně oslovit, ale že se reklama mnohdy ani nezaplatí, to už se nesleduje :D

Napsat komentář


Warning: Cannot assign an empty string to a string offset in /data/web/virtuals/242648/virtual/www/wp-includes/class.wp-scripts.php on line 486

Při poskytování služeb a analýze návštěvnosti nám pomáhají soubory cookie. Využíváním těchto stránek s jejich používáním souhlasíte. Více o cookies

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít