Na internetu jsem žádný oficiální návod, jak postupovat při osobním odbavení zásilky dovezené kurýrní službou DHL či jinou, našla jsem pouze jeden neoficiální návod. Návod je zhruba 5 let starý, takže není aktuální a za tu dobu se pár podstatných věcí změnilo.

Na Black Friday objednala balíček z Jolse.com, což je jeden z největších korejských e-shopů specializovaný na prodej korejské kosmetiky s doručením do zahraničí, který má často akce na expresní poštovné zdarma při nákupu nad 50 USD. Osvobození od cla pro zásilky drobné hodnoty do 22 EUR bylo na konci září nenávratně zrušeno a nyní se musí pro všechny zahraniční balíky odeslané ze zemí mimo EU vyplňovat celní prohlášení. V případě, kdy balíček na území ČR doručuje Česká pošta, je vyplnení celního prohlášení jednoduché. Stačí se pomocí datové schránky nebo e-identity přihlásit do aplikace eCeP, kde během dvou minut vyplníte celní prohlášení (mělo by být vyplněno ještě před příchodem do ČR). Po příchodu zásilky do ČR vám celní správa na email zašle fakturu k úhradě celních poplatků (u zásilek do hodnoty 150 EUR se obvykle doplácí pouze 21% DPH a žádné další poplatky spojené s celním řízením se neplatí) a po její úhradě vám balíček doručí Česká pošta.

Problém nastává v případech, kdy balíček na území ČR nedoručuje Česká pošta, ale některá z kurýrních společností (např. DHL, FedEx, UPS, DPD, PPL). Můžete mít štěstí a zásilku vám po potvrzení hodnoty na faktuře mohou dovézt zdarma a bez dalších poplatků, ale v případě nesrovnalostí např. v uvedené váze mohou chtít doložit další doklady a poté už se platí tučné poplatky. Kurýrní společnosti poskytují služby zpravidla podnikatelům a tomu odpovídá i nacenění zastoupení v celním řízení, kdy se poplatky kurýrní společnosti pohybují kolem 650-800,- Kč, což může u zásilek nižší hodnoty činit mnohdy více než je jejich samotná hodnota. Tyto zásilky navíc nelze odbavit online ve zjednodušeném procesu! Zásilku vám musí vybavit buď dovozce za poplatek nebo můžete zaplatit nějaké spediční společnosti, která poskytuje celní služby a za vyplnění JSD si účtuje kolem 300,- Kč a vyplnění formulář zanést osobně na celní správu s dalšími podklady. Pokud vás ale do nebe volající byrokracie sere stejně jako mě a nenecháte se jen tak zastrašit nebo odradit, můžete si balíček odbavit svépomocí s nákladem ujetých kilometrů, 5 kaček na jeden tiskopis JSD, krabičky léků na uklidnění nebo flašky Jacka Danielse :)

Při prvním pokusu o osobní odbavení zásilky jsem musela ve čtvrtek zavolat na infolinku DHL a oznámit jim, že mám v úmyslu proclít si balíček bez jejich pomoci, protože v emailu ohledně celního řízení, taková možnost nebyla. Na základě telefonátu mi na email přišel odkaz na formulář, který jsem vyplnila a poté jsem obdržela dokumenty potřebné k celnímu řízení, které jsem si vytiskla. Naštěstí jsem někde vygooglila, že nemám jezdit na klasickou celní poštu do Vršovic nebo k jakým čertům byla přesunuta, ale mám jet na celní oddělení do Zdib. K dokumentům z DHL jsem si přibalila i klasické dokumenty, které jsem už několikrát předtím předkládala na vyclívací poště na Smíchově, tedy výpis bankovní transance, výpis transakce z PayPal a kopii objednávky, se vztyčenou bradou a odhodláním jsem sedla do auta a vyrazila 34 km do Zdib (původně jsem si bláhově myslela, že celou záležitost odbavím někde na Ruzyňském letišti, které mám co by kamenem dohodil).

Na celnici nebyla ani noha a předložila jsem dokumenty s tím, že si jdu proclít zásilku. Bylo mi řečeno, že potřebuji vyplnit nějaký formulář, bez kterého zásilku nelze odbavit a krve by se ve mně nedořezal, když mi řekli, že tento formulář nemají a musím si ho NĚKDE sehnat. Dále mi bylo doporučeno, ať raději zaplatím nějaké společnosti 300,- kaček za to, že mi formulář vyplní, že to sama nezvládnu, pokud jsem to ještě nikdy nevyplňovala. To mě teda urazilo a z proclení zásilky svépomocí kvůli ušetřeným pár stovkám, se stala honba za uhájením vlastní cti. Doma jsem asi po dvou hodinách googlení zjistila, že se formulář jmenuje JSD a po další hodině googlení jsem zjistila, že si ho nemůžete vytisknout, ale musíte si v obchodě koupit originál propisovacího formuláře a co čert nechtěl, prodává ho pouze jeden obchod v Praze. V sobotu jsem si ho tedy objednala a v pondělí byl připravený k vyzvednutí. Prodejna se naštěstí nacházela v Bohnicích, které jsou při cestě na celní úřad, tak jsem si tam formuláře vyzvedla a jela na celní úřad, kde jsem formulář za černočerné tmy hodinu a skoro po slepu vyplňovala. Slavnostně jsem formulář a další dokumenty předávala celníkovi, který se na mě škaredě podíval a řekl, že musí být formulář vyplněný strojově, takže jsem se zase otočila a jela 34 km zpátky domů.

Doma jsem formulář vyplňovala asi tři dny, protože jsem na to neměla nervy. Ve čtvrtek jsem měla formulář konečně vyplnění a tak jsem se vydala zpět na celní úřad v domnění, že je středa a mají otevřeno dlouho. Bohužel jsem dorazila asi 15 minut před zavíračkou, takže bych zásilku nestihla odbavit. Měla jsem to štěstí, že jsem narazila na hodnou a ochotnou paní, která si formulář vzala a zkontrolovala, jestli ho nemám špatně vyplněný (oficiálně v něm nemůžete škrtat a pokud byste v něm měli chybu, tak musíte zase odjet do tramtárie, formulář opravit a vytisknout znovu) a poté se mnou formulář prošla s tím, co si mám opravit a ať dorazím další den. V pátek jsem tedy na celnici dorazila po čtvrté jako spráskanej pes. Paní z předchozího dne jsem předala podklady a čekala asi hodinu, než mi přinesla lístek do pokladny, abych mohla zaplatit celní poplatky (ve formuláři jsem měla přesto nějakou chybu a paní musela formulář opravovat, proto to trvalo tak dlouho) a po zaplacení celních poplatků jsem dostala razítka a vyrazila do skladu DHL za rohem si vyzvednout balíček osobně.

Během čekání kolem procházel celník, se kterým jsem v mezidobí mluvila a když mě viděl sedět v čekárně, tak se usmál, pozdravil a zeptal se, jak sem na tom s proclením. Odpovídám, že jsem dnes podklady úspěšně předala a netrpělivě čekám na výsledek, tak mi říkal, že dneska už se to snad podaří – jo, celej celní úřad si musel myslet, že jsem úplně blbá … :D Ale snad to stálo za to, abych se s vámi mohla podělit o osobní zkušenosti a nasdílet vám návod, jak se s celním řízením úspěšně popasovat.

Drže si klobouky. Teď pojedeme z kopce!

1 Oznámení o záměru vlastnoručního proclení zásilky

Nemáte-li zájem o zastoupení v celním řízení kurýrem, musíte mu tuto skutečnost oznámit. Já jsem zavolala na infolinku DHL a na základě telefonátu mi na email zaslali formulář k vyplnění, kterým se zároveň žádá o zaslání podkladů pro celní řízení. U emailu zaslaným společností DHL chybělo číslo letu, které se do formuláře vyplňuje a musela jsem emailem žádat o doplnění informace (nevím, jestli je údaj povinný nebo ne). Pro proclení zásilky jsem nezařizovala dodání balíčku kurýrem na celní úřad, protože mi na infolince DHL řekli, že to není potřeba a na celním úřadě se balíčku skutečně nikdo nedomáhal.

2 Získání JSD – Jednotný správní doklad

Prvním krokem k úspěšnému celnímu řízení je sehnání formuláře JSD – Jednotný správní doklad. Jedná se o speciální propisovací formulář, který na celním úřadě překvapivě nemají a musíte si ho pořídit v originále na vlastní náklady – vyplnění a vytištění formuláře na obyčejný papír bohužel není možné. Formulář lze zakoupit například v e-shopu SEVT a je možné si ho vyzvednout i bez objednání v prodejně SEVT – Pekařova 4, Praha 8 – Bohnice 181 06 (před návštěvou pobočky si raději telefonicky ověřte, že mají formuláře skladem – 283 090 349). Pro jistotu doporučuji zakoupit více kusů, pokud by nastal problém při tisku formuláře kvůli okrajům nebo pokud by bylo nutné formulář přepsat kvůli chybějícím nebo chybným údajům. Jeden formulář pořídíte v obchodě za necelou pětikačku. Formuláře mají k dispozici i společnosti poskytující celní služby sídlící u celních úřadů, ale tam závisí na dobré vůli konkrétního zaměstnance, jestli se nad vámi slituje a formuláře vám prodá a podobným chudákům jako jste vy se zpravidla nepodaří vyprosit více než jeden kus.

3 Vygenerování EORI

Pro komunikaci s celní správou je potřeba požádat o přidělení identifikačního čísla EORI, které slouží jako jedinečný identifikátor pro následnou komunikaci s celními orgány. Žádost o přidělení čísla EORI můžete vyplnit prostřednictvím online formuláře zde. Číslo EORI bude vygenerované okamžitě a poznamenejte si ho, protože vám ho na email systém nepošle.

Oficiální informace o podávání žádostí EORI naleznete zde.

4 TARIC kódy a výpočet dovozních poplatků

Před samotným vyplněním formuláře JSD si musíte zjistit zbožové kódy dovážených výrobků, případě i kódy certifikátů a vypočítat dovozní poplatky. K tomuto účelu slouží nepříliš přehledná aplikace TARIC, která je dostupná v prohlížeči.

V aplikaci je nutné vyplnit následující údaje:

(A) Datum simulace – datum, kdy budete zásilku odbavovat na celním úřadě. Kliknutím na ikonku kalendáře lze zvolit pozdější datum.

(33) Nomenklatura zboží – zařazení dovážených výrobků a výběr zbožového kódu. Kliknutím na tlačítko se třema tečkama se zobrazí Seznam kapitol. Kosmetické výrobky jsou zařazené v kategorii 33 – VONNÉ SILICE A PRYSKYŘICE; VOŇAVKÁŘSKÉ, KOSMETICKÉ NEBO TOALETNÍ PŘÍPRAVKY. Kliknutí na šipečku před číslem 33 se rozevře nabídka s podpoložkami. Já jsem při dovozu krémů a séra zvolila podkategorii 3304Kosmetické přípravky nebo líčidla a přípravky pro péči o pokožku (jiné než léky), včetně opalovacích nebo ochranných přípravků; přípravky pro manikúru nebo pedikúru. Jelikož se nejednalo o přípravky na líčení očí, rtů ani přípravky na manikúru ani pedikúru, zvolila jsem podkategorii – 330491 Ostatní. Jelikož jsem nedovážela pudr, tak jsem v posledním kroku zvolila podkategorii 3304990000 Ostatní. Tento kód si poznamenejte, budete ho potřebovat i pro vyplnění samotného JSD.

Kód země (17) určení / (34) původu – kód země původu. Kliknutím na tlačítko se třema tečkama se zobrazí seznam zemí. Kliknutím na kód země přidáte kód do formuláře. Já jsem klikla na KR – Jižní Korea.

V závislosti na dováženém zboží může být potřeba vyplnit políčko (33) Případavné kódy, které se pečující kosmetiky netýkají.

(44) Certifikáty – Co se kosmetických přípravků týče, bez zaškrnutí příslušných certifikátů nebude výpočet dovozních poplatků fungovat. Je nutné zaškrnout 0001 Z0353/03: Zboží nepodléhá spotřební dani (pozor na přípravky s obsahem lihu, např. antibakteriálních dezinfekcí), 0004 Z0120/02: Nejedná se o dovoz biocidních přípravků nebo účinných látek a dále Y900 R2117/19: Deklarované zboží nepodléhá Washingtonské úmluvě (CITES). Tyto kódy si poznamenejte, budete je potřebovat i pro vyplnění samotného JSD. Kliknutím na talíčko OK uložíte výběr certifikátů. Čísla certifikátů můžete zadat i ručně a v tom případě je budete oddělovat středníkem. Pozor na dovoz parfémů nebo toaletních vod, na které se spotřební daň může vztahovat.

(46) Statistická hodnota / (47) Celní hodnota (Kč) – cena dováženého zboží. Pozor! Pro výpočet ceny se zadává zaplacená částka v cizí měně vynásobená aktuálním celním kurzem (neuvádí se částka v korunách, která vám byla strhnuta bankou). Nejedná se o klasický kurz ČNB vztahující se ke dni objednání zboží, ale o speciální celní kurz, který je platný pro celý kalendářní měsíc a vztahuje se až ke dni odbavení zásilky. Aktuální kurz naleznete např. zde.

(15) Země odeslání – jako poslední je nutné vyplnit kód země odeslání.

Po vyplnění formuláře si zobrazíte celní poplatky kliknutím na tlačítko Výpočet celního dluhu.

Vypočítaný celní dluh k úhradě je k náhlednutí na obrázku níže (pokud vím, zboží dovážené z Jižní Koreji je osvobozené od celních poplatků na základě mezinárodní dohody a doplácí se pouze DPH):

Pokud by vám výpočet celního dluhu z nějakého důvodu nefungoval, můžete se s dotazem obrátit na TARIC Helpdesk v úředních hodinách Po-Pá od 9:00 do 15:00 na číslo 261 332 399 nebo 261 332 398. Při volání mějte trpělivost a nepočítejte s tím, že se dovoláte na první dobrou. Mně se podařilo dovolat až druhý den. Naštěstí jsem narazila na velmi milou paní, která mi s vyplněním TARICu ochotně pomohla a nadiktovala mi čísla certifikátů, které bylo potřeba doplnit. Oficiální manuál k aplikaci TARIC naleznete zde.

Infolinka TARIC neslouží pro dotazy ohledně celního zařazení zboží. Při nejasnostech ohledně celního zařazení zboží je možné se obrátit na celní správu podáním elektronické žádosti o závaznou informaci o sazebním zařazení zboží (dále jen „ZISZ“). Online formulář naleznete zde. Informace o tom jak a kde podat žádost ZISZ naleznete zde. Uživatelskou příručku ZISZ naleznete zde.

5 Vyplnění JSD – Jednotný správní doklad

Znovu upozorňuji, že se JSD – jednotný správní doklad musí vyplnit strojově. Pro vyplnění můžete použít např. program Form Studio od společnosti Kastner, který je ke stažení zde. Použití programu je jednoduché a intuitivní a u každého políčka máte nápovědu, co se tam vyplňuje. Problém nastal až při tisku vygenerovaného PDF kvůli okrajům. Já jsem musela PDF otevřít ve Photoshopu, zkopírovala jsem si ho a vložila jsem ho do prázdného otevřeného dokumentu velikosti A4, změnila jsem jednotky pravítka na milimetry, změřila jsem okraje papíru, abych věděla, jaké hodnoty nastavit pro horní a levé vodítko a podle toho jsem zarovnala okraje dokumentu, uložila jako PDF a vytiskla. Možná to šlo vyřešit nějakým přenastavením u tisku nebo u dokumentu, ale já jsem na to neměla mentální kapacitu a pospíchala jsem na celní úřad, tak jsem zvolila použití Photoshopu jako nejrychlejší a nejjednodušší možnost.

Další možnost jak vyplnit JSD je naskenování prázdného formuláře a jeho otevření v grafickém programu typu Photoshop, kam můžete do nové vrstvy ručně dopsat všechny požadované údaje, před uložením smazat nebo skrýt vrstvu s formulářem, text uložit jako PDF a poté vytisknout.

Při tisku na laserové tiskárně se vám formulář nepropíše, já jsem tedy do tiskárny vložila celý formulář, tiskárna ho bez problému vzala a nezmuchlala, vytiska jsem první stranu. Vytištěnou stranu jsem odtrhla a dala formulář tisknout znovu a to jsem opakovala, dokud jsem nevytiskla všechny listy. Při tisku formuláře si dávejte pozor na zarovnání, dost záleží na tom, jestli se bude při tisku počítat i něco málo přes půl centimetru papíru, který se poté odtrhává. Pokud to umíte, tak si při tisku můžete nastavit zarovnání podle spodního okraje stránky.

Pro vyplnění JSD můžete použít i jednoduchý online formulář, který naleznete zde.

Patříte-li mezi pamětníky a považujete-li se za fajnšmekry, můžete oprášit psací stroj a formulář vyplnit na něm :)

Zjednodušený návod k vyplnění JSD

1 PROHLÁŠENÍ

Levá část: IM – pro obchod ze zeměmi a územími mimo celní území Společenství

Prostřední část: A – pro běžné celní prohlášení

Pravá část: se při dovozu nevyplňuje

2 ODESÍLATEL

Identifikace odesílatele zásilky

3 TISKOPISY

Pořadové číslo tiskopisu

4 LOŽNÉ LISTY

Nemusí být vyplněno.

5 POLOŽKY

Počet proclívaných položek (1 balík = 1 položka, nejedná se o počet kusů v balíčku).

6 NÁKLADOVÉ KUSY CELKEM

Počet nákladových kusů (1 balík = 1 položka)

8 PŘÍJEMCE

Jméno, příjmení a adresa fyzické osoby

14 DEKLARANT

Jméno, příjmení a adresa fyzické osoby

15 ZEMĚ ODESLÁNÍ/KÓD ZEMĚ ODESLÁNÍ

např. Korejská republika / KR

17 ZEMĚ URČENÍ/KÓD ZEMĚ URČENÍ

Česká republika / CZ

18 POZN ZNAČKA A STÁTNÍ PŘÍSLUŠNOST DOPRAVNÍHO PROSTŘEDKU

Číslo letu (asi není povinné uvádět)

19 KONTEJNER

0 – zboží nepřepravované v kontejnerech

20 DODACÍ PODMÍNKY

DAP / PRAHA / 1 (DAP – S dodáním na místo (Delivered at place)

22 MĚNA A FAKTUROVANÁ ČÁSTKA

např. USD 60,96

23 SMĚNNÝ KURZ

Pro výpočet ceny se zadává zaplacená částka v cizí měně vynásobená aktuálním celním kurzem (neuvádí se částka v korunách, která vám byla strhnuta bankou). Nejedná se o klasický kurz ČNB vztahující se ke dni objednání zboží, ale o speciální celní kurz, který je platný pro celý kalendářní měsíc a vztahuje se až ke dni odbavení zásilky. Aktuální kurz naleznete např. zde.

24 DRUH OBCHODU

1 – přímý nákup/prodej (nákup zboží na e-shopu)

25 DRUH DOPRAVY NA HRANICI

4 – letecká doprava

26 DRUH DOPRAVY VE VNITROZEMÍ

3 – silniční doprava

31 NÁKLADOVÉ KUSY A POPIS ZBOŽÍ

Nákladový kus 1 CT (1 krabice) / Popis zboží – název kategorie TARIC

32 POŘADOVÉ ČÍSLO POLOŽKY

1 (v případě že se proclívá jeden balíček)

33 ZBOŽOVÝ KÓD

Prvních 8 čísel se píše do levé části, poslední 2 čísla se píší do políčka vpravo | Kódy dle aplikace TARIC

34 KÓD ZEMĚ PŮVODU

např. KR

35 HRUBÁ HMOTNOST

Hmotnost balíčku (lze vyčíst na dokumentech od dopravce)

36 PREFERENCE

Většinou 100 (Více informací o kódech v příloze č. 11 zde)

37 REŽIM

(Více informací o kódech v příloze č. 12 zde)

38 ČISTÁ HMOTNOST

Hmotnost zboží bez jakéhokoli obalu v kilogramech na tři desetinná místa (hmotnost uvedená v políčku 35 musí být vyšší než hmotnost uvedená v políčku 38)

40 SOUHRNÉ PROHLÁŠENÍ

Toto políčko je nejzapeklitější z celého JSD. Mělo by stačit uvést X-821-čísloMRN/čísloPoziční, což jsou údaje z předávacího protokolu. Datum ani další údaje se uvádět nemusí, pokud se do políčka nevejdou.

42 CENA ZA POLOŽKU

Cena položky bez dopravy

43 KÓD

Většinou 1 (Více informací o kódech v příloze č. 2 zde)

44 ZVLÁŠTNÍ ZÁZNAMY/PŘEDLOŽENÉ DOKLADY

Do tohoto políčka se píší kódy předložených dokladů (N380 faktura, 9900 doklad o zaplacení, N740 předávací protokol od kurýra). Pokud jste v aplikaci TARIC zaškrtávali certifikáty (Zboží nepodléhá spotřební dani, nejedná se o dovoz biocidních přípravků nebo účinných látek a deklarované zboží nepodléhá Washingtonské úmluvě (CITES)), jejich kódy uvedete mezi zvláštní záznamy.

46 STATISTICKÁ HODNOTA

Cena položky včetně dopravy.

47 VÝPOČET POPLATKŮ

Do kolonky výpočet poplatků napíšete rozpis poplatků po jednotlivých položkách, které vypočítala aplikace TARIC. Do kolonky A00 se započítává cena včetně dopravy. Do kolonky B00 se započítává cena včetně dopravy + částka uvedená v A00. Nezapomeňte vyplnit celkovou částku k úhradě.

54 MÍSTO A DATUM/PODPIS DEKLARANTA

Do kolonky 54 napíšete datum a místo vyplnění formuláře, své jméno a příjmení a na závěr opatříte dokument vlastnoručním podpisem.

Oficiální příručku pro vyplnění úvodní části A JSD (Jednotného správního dokladu) naleznete zde. Oficiální příručku pro vyplnění části C Dovoz JSD (Jednotného správního dokladu) naleznete zde. Oficiální příručku části E přílohy naleznete zde.

6 Návštěva celního úřadu

Pokud je mi známo, není možné vyřídit celní odbavení na dálku online a je nutná osobní návštěva jednoho ze tří celních úřadů podle toho, do jakého města letadlo přiletělo (předpokládám, že na jiné pobočce není možné odbavení vyřešit kvůli případné kontrole zásilky ze strany celní správy) a pozor, uvedená otevírací doba úřadů je odlišná od údajů uvedených na obrázku níže:

Seznam potřebných dokladů k předložení:

  • Kopii objednávky
  • Výpis transakce PayPal a/nebo výpis z účtu
  • Vyplněný formulář JSD
  • Dokumenty od kurýrní společnosti (mohou se lišit v závislosti na společnosti)
    • Předávací protokol
    • Štítek z balíku
    • Commercial invoice

Na celním úřadě předložíte dokumenty uvedené výše a počkáte, jestli vás celníci po kontrole JSD nebo při jeho absenci vyhodí nebo jestli se nad vámi slitují a případné chyby opraví. Pokud chcete celní odbavení urychlit, můžete na flešce přinést vyplnitelné PDF, kam celníci dopíší potřebné informace a vytisknou (já jsem takové PDF nenašla, ale předpokládám, že ho mají spediční společnosti, které se vyclíváním zásilek zabívají). Pokud při vás budou stát všichni svatí a dostanete do ruky papírek pro pokladnu, vyběhnete do druhého patra zaplatit dovozní poplatky a doklad o zaplacení předáte celníkovi, který vám JSD i štítek z balíčku orazítkuje, což bude sloužit jako doklad pro propuštění zásilky kurýrní společností.

7 Vyzvednutí zásilky

Některé kurýrní služby si účtují poplatky za každý den uskladnění zásilky v případě, že si celní řízení vybavujete sami (poplatky za uskladnění mohou být účtovány třeba od 3. dne a nevím, jestli se započívají pouze pracovní nebo kalendářní dny). Pokud se vám podaří zásilku na celnici úspěšně odbavit, můžete kurýrní společnosti naskenovat a zaslat kopii JSD s razítkem celního úřadu a kopii štítku z balíčku s razítkem celní správy a příjmového dokladu. Poté vám balíček bude normálně doručen na adresu.

V případě, kdy vás tlačí čas, protože se balíčku nemůžete jednoduše dočkat nebo se chcete vyhnout poplatkům za uskladnění zásilky, si můžete dohodnout osobní vyzvednutí balíčku na skladě kurýra. Na infolince vám řeknou, kde je možné balík vyzvednout. Mně balíček doručovala společnost DHL a byl umístěný ve skladě Parkerova 626, 25067 Klecany, který je vzdálený asi minutu jízdy autem od celního úřadu pro Středočeský kraj, takže jsem si pro balíček zajela osobně. Pozor, kousíček dál má DHL ještě jeden sklad, kam jsem omylem zajela a balíček tam samozřejmě nebyl. Pamatujte, že hledáte velkou žluto-červenou budovu s nápisem DHL a kontrolou u vjezdu do areálu. Na recepci předáte ke zkopírování doklady o zaplacení celního poplatky a poté si cca 15 minut počkáte na dohledání balíčku.

Napsat komentář

Při poskytování služeb a analýze návštěvnosti nám pomáhají soubory cookie. Využíváním těchto stránek s jejich používáním souhlasíte. Více o cookies

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zavřít