Pokud si chcete osobně proclít zásilku ze zahraničí (např. z Ebay, Aliexpressu nebo jiných zahraničních e-shopů), kterou bude na území ČR doručovat Česká pošta, je to v podstatě jednoduchý proces, máte-li jako fyzická osoba datovou schránku nebo e-identitu. Návod jak požádat o zřízení datové schránky naleznete zde a nejjednodušším způsobem je osobní žádost na kterékoli pobočce CzechPointu, ke které potřebujete pouze občanský průkaz. Případně si můžete zřídit Klíč k elektronickým službám tzv. e-identitu a návod pro zřízení naleznete zde.
Avšak pozor, celní prohlášení musíte stihnout vyplnit ještě dříve než dorazí na území ČR, jinak Vám hrozí, že balík automaticky (bez vašeho souhlasu, bez udělené plné moci a proti vaší vůli, bez dodání podkladů s cenou zásilky) proclí Česká pošta ve zryhcleném řízení a rovnou si připočítá poplatek za zastoupení v celním řízení ve výši 150,- Kč. Zrychlené celní řízení údajně probíhá v případě, kdy na balíku není uvedená emailová adresa příjemce a proto si ČP nemůže vyžádat dodání podkladů (je více než zajímavé, že dříve jste byli o příchodu zásillky ze zahraničí informováni doporučeným dopisem, ve kterém byly uvedené i informace o tom, jaké doklady máte ČP doložit, pokud máte zájem o proclení zásilky z jejich strany).
Možná si řeknete, že to je ještě lidová cena a ČP poskytování služeb výrazně zlevnila (dříve vybírala výpalné za uskladnění balíku v celním skladu a částka za proclení byla o něco vyšší), ale zásadní problém nastane v případě, kdy na balíku uvede odesílatel chybnou (vyšší) částku nebo kdy špatnou částku na celní prohlášení uvede úředník. Mně se u několika balíků stal první případ, protože e-shop uvedl plnou cenu zboží před slevou, která se vešla do hodnoty 22 EUR a jelikož balík dorazil ještě v srpnu, byl jako balík malé hodnoty osovobozen od celních poplatků. K mému překvapení si Česká pošta nevyžádala žádné potvrzení, kolik jsem za zásilku skutečně zaplatila a balík mi automaticky proclila i když jsem o jejich služby neměla zájem a plnou moc k zastupování jsem dávno odvolala. Úředník na celní prohlášení mrskne částku uvedenou na balíku, ať už je jakákoli.
Možná si myslíte, že se zas tak moc neděje a peníze můžete žádat zpátky. No teoreticky můžete, ale prakticky je to horší. Já jsem reklamaci ohledně celního řízení podala 21.7.2021 a do dnešního dne (23.12.2021) nebyla vyřízena!!! A pokud si mylíte, že se na úředníka vztahuje lhůta do 30 dnů, tak bohužel nevztahuje. Podle neoficiálních zdrojů zákonodárci při přípravě nového zákona jaksi zapomněli na fakt, že někdy bude nutné celní řízení reklamovat obzvlášť v případě, kdy vám celní prohlášení bude vyplňovat třetí osoba bez vašeho souhlasu a bez potřebných dokumentů a podle současného právního řádu prý reklamace možné ani nejsou. Stávají se i případy, kdy se úředník nebo e-shop sekne o pár nul a jsou doručovány i balíky s poplatkem třeba 7,5 nebo 20 tisíc korun. Problém je ten, že poplatek musíte nejprve zaplatit, abyste vám byla zásilka vydána a teprve poté lze celní řízení reklamovat. No a pak budete čekat měsíce nebo roky na to, jestli vám bude částka vrácena nebo jestli se stát může bezdůvodně obohacovat na občanech. Další háček je v tom, že pokud si balík nepřevezmete, tak nebude vrácen odesílateli, ale bude zničen, takže vám ani odesílatel peníze za zásilku nevrátí.
Jaký je váš skromný názor na tenhle blbákov? Můžete se podělit o nějakou tragikomickou zkušenost?
ECEP – Vytvoření celního prohlášení podrobný postup
1 Portál eCeP
Celní prohlášení pro zásilky doručované Českou poštou na území ČR si můžete vyplnit online z pohodlí domova prostřednictvím online portálu eCeP. Prohlášení je nutné vyplnit ještě předtím než dorazí na území ČR, aby bylo jasné, že si budete zásilku proclívat sami.
2 Výběr identifikace
K používání online portálu eCeP je nutné přihlásit se pomocí datové schránky nebo prostřednictvím služby IdentitaObcana.cz (dříve e-identity). Datovou schránku si můžete zřídit osobně na libovolném kontaktním místě Czech POINT.
3 Přihlášení prostřednictvím datové schránky
Po kliknutí na tlačítko Přihlásit se prostřednictvím datové schránky budete přesměrováni na přihlašovací stránku datové schránky, kam zadáte uživatelské jméno a heslo.
4 Souhlas s předáním informací
Po přihlášení musíte souhlasit s předáním informací Celní správě kliknutím na modré tlačítko Ano.
5 Vytvoření celního prohlášení
Na stránce Klasifikace zásilky je nutné zvolit o jaký druh zásilky se jedná. Na výběr jsou tři možnosti – zásilka do hodnoty 150 EUR, zásilka nad 150 EUR a dar od fyzické osoby zaslaný bezúplatně poštou do hodnoty 45 EUR. Výběr potvrdíte kliknutím na tlačítko Další krok.
6 Ověření existence zásilky
Na další straně se zadává sledovací číslo zásilky, které by vám mělo dorazit e-mailem od odesílatele zásilky a zásilku ověříte kliknutím na tlačítko Ověřit zásilku u dopravce. Pokud byla zásilka v systému ČP nalezena, tak se objeví nápis v zeleném rámečku Zásilka byla úspěšně ověřena u dopravce a můžete pokračovat dál kliknutím na tlačítko Další krok. Aplikaci eCeP lze použít pouze pro zásilky doručované Českou poštou. Zásilky doručované kurýrními službami (DHL, Fedex, PPL, UPS a jinými) bohužel nelze prostřednictvím aplikace eCep proclít.
7 Informace o zásilce
V tomto kroku se vyplňují informace o hmotnosti zásilky a způsobem platby vyměřené daně. Dále se vyplňují údaje o deklarantovi (jméno a příjmení, email a telefon, adresa). Pokud jste deklarantem vy jako fyzická osoba, tak je nutné zaškrtnout potvrzení, že deklarant i dovozce jste vy jako stejná osoba. V poslední části se vyplňují údaje o odesílateli zásilky (jméno nebo název společnosti, adresa a stát). Po vyplnění údajů můžete přejít na další část kliknutím na tlačítko Další krok.
8 Informace o obsahu zásilky
V tomto kroku musíte kliknout na tlačítko pro přidání položky zásilky + Položka zásilky.
9 Zboží
Na další stránce formuláře kliknete na tlačítko Vybrat z číselníku.
10 Zjednodušené zařazení zboží
Kliknutím na příslušnou kategorii se rozevře rozevírací nabídka s podkategoriemi.
11 Výběr podkategorie
Kliknutím na číselný kód vyberete podkategorii zboží a poté se rozevře další nabídka s konkrétními produkty. Kliknutím na jednu kategorii přidáte zboží na seznam.
13 Popis zboží
V tomto kroku napíšete vlastní popis zboží (např. paletky očních stínů). Dále je nutné uvést hodnotu zboží a měnu a cenu za poštovné a měnu (pokud bylo poštovné zdarma, tak uvedete 0 a měnu). Formulář potvrdíte kliknutím na tlačítko Uložit.
14 Kontrola nebo přidání obsahu
V tomto kroku můžete přidat další položku zásilky stejným způsobem nebo rovnou přejít na poslední krok kliknutím na tlačítko Přejít na shrnutí. Toto je poslední krok vyplňovaného prohlášení a po kliknutí na tlačítko Přejít na shrnutí již nelze celní prohlášení upravovat.
15 Odeslání celního prohlášení
Celní prohlášení bude automaticky odesláno během několika desítek vteřin až jedné minuty.
16 Potvrzení o odeslání
Pokud bylo celní prohlášení vyplněno bez chyb, zobrazí se potvrzení o vytvoření celního prohlášení. Celní prohlášení můžete zobrazit kliknutím na tlačítko Přehled celních prohlášení. Potvrzující email o přijetí celního prohlášení vám dorazí až po doručení zásilky do ČR. Spolu s potvrzením celního prohlášení vám přijde druhý email s pokyny pro zaplacení vypočteného DPH. U zásilek s hodnotou do 150 EUR se platí pouze DPH ve výši 21% hodnoty zásilky (u zboží neobchodní povahy). Clo ani celní poplatky související s proclením se nehradí. Pozor na dovoz alkoholických výrobků, parfémů a toaletních vod, tabáku a tabákových výrobků, na které se clo vztahovat může (v závislosti na dováženém množství).